لوله مانیسمان

امتیاز دهید

کاربرد لوله مانیسمان در صنایع حساس بسیار زیاد است. زیرا این نوع لوله دارای ویژگی های خاصی می باشد. همانطور که از نام این نوع لوله مشخص است هیچ درزی بر روی آن وجود ندارد. به همین دلیل مناسب ترین لوله در صنایع مهمی مانند نفت و گاز می باشد. مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و دما از دیگر ویژگی های لوله مانیسمان است. این مقاله را از دست ندهید زیرا می خواهیم در مورد استفاده از لوله مانیسمان و مزایای آن و انواع آن صحبت می کینم.

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان برای اولین بار توسط برادران مانیسمان اختراع شد و علت این نام‌گذاری نیز همین است. در میان لوله‌های موجود در بازار لوله‌های فولادی بدون درز اهمیت و کاربرد بسیاری دارند. این نوع از لوله‌ها روش ساخت ویژه خود را دارند و به دلیل نبود درز در آن‌ها، در صنایع حساس به‌کار برده می‌شوند.

در صنعت، لوله‌های مختلفی اعم از لوله‌های فولادی، لوله‌های ضدزنگ (استنلس استیل)، لوله آلیاژ و لوله بویلر وجود دارد. لوله مانیسمان که به آن لوله بدون درز نیز گفته می‌شود لوله‌ای است که روش تولید و ساخت آن به نحوی است که بدنه‌ای یکدست و بدون درز دارد و هیچ نوع جوش‌کاری بر روی آن صورت نگرفته است. این نوع لوله معمولاً از فولاد ساده کم‌کربن ساخته می‌شود که برای تولید لوله سیلندری نیز استفاده می شود. اما به وسیله افزودن برخی مواد به داخل و بیرون لوله، آن را در برابر زنگ زدن مقاوم می‌کنند.

این لوله‌ها به دلیل یکدست بودن و بدون درز بودنشان نسبت به سایرین محکم‌تر هستند و قیمتی بالاتر از سایر لوله‌ها دارند. موارد استفاده گوناگونی برای لوله‌های مانیسمان در رده‌های مختلف وجود دارد.

ویژگی های لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان یا بدون درز هیچ گونه درز جوشی بر روی خود ندارند. روی سطوح لوله مانیسمان از یک لایه پوشش لاکی استفاده می شود که در صورت نیاز به گالوانیزه کردن، استفاده از عملیات سند بلاست (شن زنی) روی سطوح ضروری می شود. اولین شخصی که ایده تولید لوله بدون درز را در ذهن خود پروراند فردی به نام مانیسمان در سال 1886 در کشور آلمان بود.

همانطور که گفته شد لوله مانیسمان یا بدون درز به هیچ گونه جوشکاری احتیاج ندارد و همین امر سبب افزایش مقاومت این لوله خصوصا مقاومت در برابر خوردگی می شود. لوله مانیسمان مقاومت مکانیکی بالایی هم دارد و فشار بیشتری را نسبت به لوله های دارای درز جوش تحمل می کند. لازم به ذکر است که لوله های مانیسمان با دیواره ضخیم تر، مقاومت حرارتی بالاتری دارند.

انواع لوله مانیسمان

مانیسمان یا لوله بدون درز اولین بار توسط برادران مانیسمن اختراع شد و تنها دلیل نامگذاری آن به همین دلیل است. لوله های مختلفی در صنعت استفاده می شود، از جمله لوله های فولادی، لوله های فولادی ضد زنگ، دیگ های بخار و غیره. اما در این میان لوله مانیسمن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نوع لوله روش ساخت خود را دارد و به دلیل عدم درز بر روی آن در صنایع حساس استفاده می شود. این لوله از فولاد کم کربن ساده ساخته شده و با افزودن موادی به سطح داخلی و خارجی آن در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم است.

ممکن است بپرسید چگونه یک لوله بدون درز درست کنیم؟ برای ساخت این لوله چهار مرحله مختلف زیر انجام می شود:

  • در مرحله اول مواد اولیه ساخت لوله تهیه می شود.
  • در مرحله دوم شمش وارد خط تولید شده و به اندازه های مورد نیاز بریده می شود و سپس گرمایش آن به کمک کوره های قوس الکتریکی آغاز می شود.
  • در مرحله سوم نوبت به چرخاندن و تنظیم سر و پایین بیلت می رسد. در این مرحله شمش به تدریج شکل و طرح لوله را به خود می گیرد.
  • در مرحله آخر لوله تست و بازرسی می شود و در صورت موفقیت آمیز بودن تست، لوله آماده ورود به بازار خواهد بود.

لوله های مانیسمان بر اساس سایز به چند نوع تقسیم می شوند که شامل لوله های 20، 40، 60، 80، 120 و 140 می باشد. برخی از انواع این لوله ها در زیر معرفی می شوند:

لوله مانیسمان کلاس 20

این نوع لوله دارای ضخامتی بین 2 تا 6 میلی متر و اندازه آن حدود یک تا دوازده اینچ می باشد. همچنین وزن آن با توجه به مشخصات آن متفاوت است. طبق آمار وزن آن حدود 300 کیلوگرم خواهد بود.

لوله مانیسمان کلاس 40

این نوع لوله بدون درز از نظر اندازه با لوله کلاس 20 یکسان است. اما ضخامت آن تا حدودی متفاوت است و از 2 تا 10 میلی متر متغیر است. وزن این محصول در برخی موارد به حدود 500 کیلوگرم می رسد.

تفتوت لوله های درزدار با سایر لوله ها

لوله های بدون درز از طریق جوشکاری ورق فولادی تولید می شود، به همین دلیل این لوله ها توانایی رفع نیاز در صنایع با فشار بالا مانند صنایع پالایشگاهی، انتقال نفت و گاز، سیلندرهای هیدرولیک، مبدل های حرارتی، دیگ های بخار و بویلرها و صنایع خودروسازی را ندارند. لذا در بخش های فشار بالای صنعت از لوله‌ های بدون درز استفاده می شود. این لوله به دلیل نداشتن درز جوش که بهترین مکان برای ایجاد نشت، خوردگی و ترک محسوب می شود، در برابر فشار مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

استفاده از این لوله ها برای تولید برخی قطعات، فرآیند طراحی و ساخت آنها را ساده تر و سریع تر می کند. همچنین در استفاده از بسیاری از مواد و متریال مورد نیاز برای ساخت آنها نیز صرفه جویی می شود. این لوله ها حتی در فرآیند های جوشکاری، فلنجینگ و خمش هم مورد تایید هستند. شما می توانید لوله های مانیسمان را در اشکال مختلفی از سطح مقطع ها مشاهده کنید. در واقع این لوله ها به دو گروه لوله های دایره ای و لوله های شکل خاص تقسیم می شوند.

معمولا لوله های فولادی دایره ای شکل، حجم بیشتری از انتقال سیالات را نسبت به لوله های فولادی دیگر پشتیبانی می کنند. به عبارت ساده تر، می توان سیال بیشتری را با استفاده از لوله های فولادی دایره ای جابجا کرد. به همین دلیل هم هست که برخی از انواع لوله های بدون درز به صورت گرد ساخته می شوند. اما لوله های چهار گوش یا مستطیلی مانیسمان هم ویژگی های خاص خودشان را دارند.

این لوله ها در شرایط خمش استحکام بالایی از خود نشان می دهند. همچنین از لوله های مستطیلی یا مربع بدون درز در قطعات و تجهیزات مختلف ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، مبلمان استنلس استیل و غیره هم استفاده می شود. در واقع لوله های مانیسمان شکل خاص، اینرسی و مدول مقطع (ویژگی هندسی خاص برای محاسبه خمش) بیشتری دارند.

در نتیجه می توانند مقاوت خمشی و پیچشی بیشتری هم از خود نشان دهند و همین مسئله تاثیر زیادی در کاهش وزن این لوله های استیل بدون درز خواهد داشت. لوله فولادی بدون درز یا مانیسمان یک لوله همه منظوره است که در بسیاری از مصارف تولیدی، تجاری، صنعتی و عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله هایی که به استحکام و مقاومت بالا معروف هستند، معمولا در برخی از ویژگی ها با هم مشترک اند. یکی از این ویژگی ها مواد به کار رفته در ساخت لوله ها یا متریال آنهاست. لوله های مانیسمان معمولا بر اساس متریال و میزان ضخامت در دو دسته قرار می گیرند.

در پایان

به طور کلی، لوله های بدون درز یا مانیسمان طوری ساخته می شوند که فشار و حرارت بالا، تاثیر زیادی در خواص مکانیکی آنها نداشته باشد. درجه بندی مقاومت دمای این لوله ها با توجه به محیط و نوع کاربری آن متفاوت است.

 ما در آیرون صنعت طیف گسترده ای از  محصولات مختلف میل کروم ، لوله کروم ، لوله سیلندری ، لوله پیستونی ، شافت هارد کروم و شافت معمولی کروم  و تجهیزات دیگر را ارائه می دهیم و ما می توانیم این لوله ها را با سایزها و اندازه های سفارشی برای شما به ارمغان بیاوریم. . شرکت آیرون صنعت ، پیشرو در فروش و تولید انواع لوله های فولادی و لوله سیلندری ، لوله کروم و میل کروم در تهران می باشد. جهت مشاهده و خرید محصولات به سایت https://ironsanat.com مراجعه کرده و در صورت نیاز به مشاوره برای خرید با شماره 66396870-021 تماس بگیرید.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *